Jak nabízet dětem novou potravinu
Jak je to s přijímáním nových potravin u dětí?
Zkoušeli jste dát dětem ochutnat výbornou špenátovou polévku, brokolici a neuspěli jste? Věděli jste, že aby dítě přijalo novou potravinu, musíte mu ji průměrně nabídnout 7 x až 15 x, aby ji kladně přijalo?
Každé nové jídlo je pro dítě "podezřelé", proto k němu přistupuje odmítavě.
Medvídek koala jí jen jeden druh listů a s konzumací neváhá, je si jistý, že si nemůže důvěrně známou potravinou ublížit. Většinou si zvířátka vyzkouší pouze malé množství nově nabízené stravy a vzestup příjmu nastane pouze pokud jim neublížila. Zrovna tak mají tzv. neofobii malé děti, jsou velmi ostražité při konzumaci pro ně nové, dosud neznámé a nevyzkoušené potraviny. Pouhé přičichnutí nebo pohled na jídlo nedělá jídlo přijatelnějším, dítě musí jídlo ochutnat. Neofobie bývá postupně oslabována s narůstajícím věkem.
Jak zajistit, aby si dítě novou potravinu oblíbilo?
Pokud se zavádí do jídelníčku dítěte nové jídlo, ukazuje se, že nové jídlo je nutné nenásilně nabídnout přibližně 7-15 x, aby dítěti začalo chutnat.
Chce to tedy obrovskou trpělivost rodičů, které vytrvají a nabídnou dítěti jídlo nenásilnou formou znovu a znovu, i přesto jeho prvotní odpor. Většina rodičů neví nic o neofobii k jídlu a po prvním odmítnutí potraviny dítětem to vzdá ať už proto, že dítě nutili ke konzumaci násilím, což v něm vzbudilo k dané potravině skutečný odpor anebo rodič zkonstatuje, že toto jídlo nemá dítě rádo a vyřadí ho z jídelníčku dítěte.
Co tedy dělat, aby dítě novou potravinu přijalo co nejlépe?
- Kombinujte více chutí, přimíchejte novou potravinu k jiné oblíbené potravině.
- Roli též hraje kromě chutě potraviny i vůně, barva, čerstvost, atraktivnost úpravy, estetický vzhled apod.
- Zkoušejte novou potravinu v době, kdy má dítě hlad, tento fakt zvyšuje atraktivitu jídla.
- Je výhodné dát dítěti menší porci jeho obvyklého jídla a k tomu jídlo pro něj nové v malém množství.
- Též pomůže, když nově zaváděnou potravinu vidí dítě jíst jiné lidi, vrstevníky.
- Pozitivní, milý přístup je základem pomoci, pokusme se dítě mile přimět k tomu, ať ochutná pouze jednu lžičku a pak už jej k další konzumaci nenuťte, nevyhrožujte, neuplácejte. Pokud rodič dítě do jídla nutí, může se u něho opravdu objevit averze – nejtypičtější období bývá mezi prvním a čtvrtým rokem dítěte.
- Zachovejte klid. Pokuste se nedat na sobě znát – zejména úzkostné matky nervozitu, kdy máte např. obavy, že když dítě nevypije mléko, bude mít nedostatek vápníku apod. Negativní emoce matky se přenesou i na dítě, které tuto napjatou situaci spojí se samotnou potravinou.
- Vy sami potravinu, kterou chcete, aby dítě jedlo chvalte a jezte ji sami. Čím je dítě starší, tím více si všímá, co jí rodiče a jeho vrstevníci v předškolních zařízeních. Nemůžete na dítěti žádat, aby se stravovalo racionálně, když s ním chodíte do podniků rychlého občerstvení a v nich jíte místo zeleninového salátu hranolky, hamburgery a zmrzlinu.
- Při nabídce nového jídla dbejte na to, aby si s jeho konzumací dítě nespojilo nelibé pocity. Např. nabídnete-li vařící čočkovou polévku a dítě se "spálí", buďte si jisté, že velmi dlouho bude odmítat nejen čočkovou, ale jakoukoliv polévku.
Pokuste se při zavádění nové potraviny, aby se dítě zapojilo do jeho přípravy, nechte ho volit v jaké chuťově variantě potravinu vyzkouší.
Preference chutí
U dítěte je přirozená preference sladké chuti, která by normálně klesala, ale v důsledku vlivu prostředí se často pěstuje závislost na sladkém. Sladké zastává v naší kultuře funkci společenské komunikace nebo odměny. Ukázalo se, že děti, které byly zvyklé pít do šesti měsíců sladkou vodu, vypily i v pozdějším věku této sladké vody daleko více než děti, které s tímto nápojem zkušenost neměly. U malých dětí se tvoří averze hlavně vůči hořkým, kyselým a hodně kořeněným pokrmům. Averze může být vytvořena i bez ohledu na samotnou potravinu, pokud je určitá potravina spojena s negativními prožitky, Například byly nuceny do jídla v nějaké stresové situaci apod.
Poznatky psychologů
Je prokázáno, že u dětí do 4 let se preference utváří zejména podle barev. Děti mají nejraději barvu červenou, žlutou, oranžovou, nejméně pak zelenou. Sytost barvy mají ději spojenou i s intenzitou chutě. Například čím je limonáda barevnější tím ji považují za sladší. Barvu pokrmu spojují s určitou chutí, vůní i vzhledem jídla.
Lásku k zelenině můžeme pěstovat v podobě zeleninových talířů ve tvaru panáčka, zvířátek, srdíček, formičkami na vánoční cukroví může vykrájet okurku apod.
Dítě můžeme již zhruba od tří let zapojit do přípravy jídla. Pokud nechce pít mléko, může si samo namixovat koktejl v dětském mixérku či šejkru, pokud chceme podpořit konzumaci ovoce, může si samo umýt ovoce a z nakrájených části si udělat na talíři obličej panáčka. Může vyrábět ovocné špízy apod. U dětí je výhodné zájem o určitý druh jídla podporovat tím, že ho zapojíme do činností spojenými s přípravou jídla.
Myšky z chleba se sýrem a lučinou
Ingredience
Žitvný chléb | 30 g |
Eidam 30% | 30 g |
Rajčata | 10 g |
Polníček | 40 g |
Lučina Linie | 30 g |
Ředkvičky | 10 g |
Olivy černé | 5 g |
Pažitka | 5 g |
Postup
Z žitného chleba vykrojíme pomocí skleničky kolečko, které poslouží jako obličej myšky.
Potřeme lučinou. Oči tvoříme z rozkrojené olivy. Nos ze špičky cherry rajčátka. Ouška a pusinku z plátků ředkvičky. Z pažitky doplníme fousky.
Chléb položíme na omytý polníček salát. Dozdobíme vykrojenými zajíčky a kytkami ze sýra.
Špízy z cherry rajčat a mozzarelly, čočkové krekry
Ingredience
Cherry rajčátka | 50 g |
Mozzarella mini kuličky | 50 g |
Minirolky Racio čočkové | 5 g (2 ks) |
Postup
Cherry rajčátka a mozzarella kuličky napichujte na špejli. Podávejte s čočkovými krekry.
Chléb s vykrajovanými tvary ze sýra, cherry rajčata
Ingredience
Toastový celozrnný chléb | 20 g |
Eidam 30 % | 30 g |
Cherry rajčátka | 50 g |
Žervé | 15 g |
Postup
Vykrajovátky tvoříme ze sýru různé tvary.